Streaming felhasználói számok Magyarországon: Netflix, SkyShowtime és Amazon Prime növekedés 2023-ban

Jelentős átrendeződés történt az elmúlt évben a hazai streaming felhasználók körében, ami a dobogós helyezésekre is kihatott, viszont a Netflix elsőségét ez továbbra sem tudja befolyásolni. Számottevő növekedés tapasztalható a háztartások részéről, a különböző streaming szolgáltatásokra kiadott havi átlagos költésben, így pedig az összesített digitális rezsi költsége 5 platformra, és már havi 11. 400 Ft-ra emelkedett.

A cikk tartalma:

  • Hogyan változtak a streaming felhasználói számok 2022 júniusa és 2023 áprilisa között?
  • Mennyi költünk a különböző streaming szolgáltatásokra?
  • Mik a streaming tartalomfogyasztás előnyei?
  • Mit hoz a jövő a streaming platformokon?

Streaming felhasználó számok Magyarországon az elmúlt 12 hónapból

A pendémia óta lényegesen átformálódott az életünk, ami hatást gyakorolt a tartalomfogyasztási szokásinkra. A streaming nagyobb hazai térhódítása is erre az időszakra tehető, amiből egyértelműen a globálisan már 232.5 millió előfizetővel rendelkező Netflix került ki győztesen, és mögötte sokáig elég egyértelmű kép kezdett kirajzolódni: A GKID egy 2022-es felmérése azt mutatta, hogy az aktív streaming felhasználók körében a Netflix 1,78 millió felhasználóval rendelkezett, mögötte pedig 1,2 millióval az az HBO Max (korábbi HBO GO) következett, amely márkahűség szempontjából az egyik legrégebbi szereplőnek számít Magyarországon.

Alattuk viszont kimondottan nagy űrt figyelhettünk meg. A tavaly nyár eleji állapotok szerint 123 ezer felhasználóval az Apple TV+ szerezte meg a dobogó harmadik fokát, ami mögött az Amazon Prime Video 91,3 ezer felhasználója is eltörpül az első két helyezett aktív bázisa mögött. Ez a tendencia látszik megváltozni az elmúlt egy évben, és az új belépők mellett erősödni látszik az Amazon streaming szolgáltatása is, amely szinte nulla médiakampánnyal is majd duplán ráelőzött az almás cég streaming platformjának elérésére.

Így alakult át a streaming piac Magyarországon 2023-ra

Egy év telt el a GKID előző évi streaming kutatásának publikálása óta, ezért ismét rákérdeztem a piackutató cégnél, hogy miként változott a helyzet az elmúlt 12 hónap során, hiszen több új szereplővel is bővült a hazai streaming szolgáltatói felhozatal. Főként arra voltam kíváncsi, hogyan alakult a Disney+ első éve, hiszen az előző kutatásban a magyar piacra belépni készülő streaming szolgáltatónak (A Disney+ indulása 2022. június 14-én történt meg) akár 180 ezer új előfizetőt is jósoltak, illetve milyen részesedést szerzett a SkyShowtime, amely viszont alig 5 hónapja érhető el a hazai felhasználók számára, mivel a platform indulására 2023. február 15-én került csak sor.

A 2022-es adatokhoz hasonlóan az első helyen toronymagasan a Netflix, mögötte pedig az HBO Max található, viszont érdemi erősödés egyiknél sem tapasztalható. A Netflix részéről az elmúlt 12 hónap során mért 40 ezres bővülés jelentéktelennek tekinthető, viszont az HBO Max 65 ezres előfizetői lemorzsolódása akár sikerként is elkönyvelhető, hiszen a streamer anyacégének, a Warner Bros. Discovery-nek a vállalati átszervezése, illetve a költségcsökkentésekkel együtt járó tartalmi leépítések jelentősen megviselték a márka hírnevét, és sokan úgy gondolhatták, hogy ezek a negatív tényezők csoportos nézői elszivárgással párosulnak, ami viszont egyelőre nem látszik a magyar előfizetői számokban. 

Annál inkább látszik, hogy a Disney+ az indulást követően szinte kirobbant, és a korábban jósolt 180 ezer fős regisztráció többszörösét tudta begyűjteni, ezzel pedig némileg kitöltötte a két vezető streamer alatti méretes űrt is. Az egeres cég őszre (októberre) 718 ezer felhasználójával máris a dobogó harmadik fokára ugrott, aminek nagy lökést adhatott az Andor első évadának szeptemberi (09.21) premierje is. Onnantól viszont mintha lassult volna ez az ütemes bővülés, és alig 6 hónap alatt csupán 152 ezerrel tudták gyarapítani a nézők számát, ami így az első 10 hónapra vetítve végül 870 ezer felhasználót jelentett.

A SkyShowtime is erősen kezdett, ami nem feltétlen a programkínálatnak köszönhető, mivel elképesztően olcsó ajánlattal sikerült a hazai, és a többi európai piacra belőni a szolgáltatás árcéduláját. Az örök életre szóló 50%-os kedvezményt áprilisban egy 33%-os, és egy 7 napos próbahónap váltotta, ami 2 hónap alatt 310 ezer felhasználót jelentett a streaming szolgáltatás számára.

A hazai streaming piac árérzékenységét az is bizonyítja, hogy a SkyShowtime 999 Ft-os havi árazása mellett az Amazon Prime Video havi 899 Ft-os ajánlata is komoly erősödést tudott felmutatni az elmúlt 12 hónap során, hiszen 10 hónap alatt, elenyésző marketing tevékenyég mellett is 118 ezer új felhasználót tudott gyűjteni, amivel megelőzte az Apple TV+-t, amelyik így 130 ezres felhasználói bázisával, és 10 hónapban tapasztalt 7 ezres bővülésével a hazai felhasználói lista legalján található.

streaming amazon

Az RTL+ esetében már ismerünk előfizetői adatokat hiszen az RTL Group 2023. márciusi pénzügyi beszámolója szerint, az RTL Magyarországhoz tartozó streaming felületnek az összes csomagra vonatkozóan 251 ezer előfizetője volt 2022. december végén, ami 2023 áprilisára 560 ezerre emelkedett, és 5 hónapos előnyével, jelenleg a lista negyedik pozícióját foglalhatja el.

streaming előfizetők

A most megismert áprilisi számokhoz képest az RTL+ komoly közvetítési megállapodást kötött az UEFA-val a Bajnokok Ligája 2024-től kezdődő, A és részben B-csomagjának lineáris és non lineáris közvetítéséről, amelyet hosszú ideje az MTVA birtokolt. Mindez a jövőre nézve nagy fegyvertény lehet a streaming piac elsődleges kulcspozícióinak megszerzéséért, ami várhatóan majd csak 2 év múlva jelenhet meg a hasonló alapú felmérésekben.

A GKID felméréséből az is látszik, hogy az aktív streaming felhasználók száma egy év alatt 210 ezerrel tudott növekedni, és a mért adatok azokra a felhasználókra vonatkoznak, akik rendelkeznek az adott streaming platform bejelentkezéséhez szükséges adatokkal, így a valós előfizetői kör kisebb lehet ezeknél a számoknál, hiszen továbbra is sokan megosztják az előfizetéseiket a családdal, esetleg barátokkal. 

Komoly emelkedés a platformrezsiben is

A GKID tavaly közzétett adataiban még 4. 477 Ft volt a háztartások „streaming rezsire” fordított átlagos költése, ami 10 hónap alatt 13,8 százalékos emelkedés mellett, 2023-áprilisára elérte a havi  átlagos 5. 097 Ft-ot. Ezzel együtt a felhasználók összesített, tehát a videó- zenei- sport streaming, a felhőtárhely vagy a különböző hírcsatornákra fordított digitális rezsi költése átlagos 5 platformot jelent, összege így pedig 2023 áprilisára 11. 400 Ft/hó-ra jön ki.

A streaming tartalomfogyasztás előnyei

A megkérdezettek többsége számára a streaming tartalomfogyasztás egyik nagy előnye a reklámmentesség, amely a felhasználók 55%-a szerint fontos tényező. Ezzel szemben a globális trendek inkább a reklámokkal támogatott olcsóbb (AvoD) vagy reklámokkal erőteljesen támogatott teljesen ingyenes (FAST) irányába tolódnak, és csak idő kérdése lehet, hogy a listavezető Netflix, netán a Warner Bros. Discovery új kombinált platformja a Max – amely hozzánk várhatóan 2024-ben érkezik, illetve a Disney+ mikor hozza el Magyarországra a saját reklámos streaming megfelelőit.

Ezek vélhetően sokkal olcsóbbak lesznek a mai ismert opcióknál, így akár megváltoztathatják a most uralkodó érveket is, amik a reklámmentes felhasználói élmény miatt választják a streaming platformokat.

Teszett a cikk? Csatlakozz a Facebook oldalhoz, kövess Twitteren vagy a Google Hírekben is, hogy mindig értesülj a legfrissebb újdonságokról.