Azt ígérték, hogy a streaming jobb és olcsóbb lesz, mint a kábel, viszont előfizetők millió szembesültek a rideg valósággal. Mi vár még ránk jövőre?
Az előfizetéses videó streaming, azaz a SVoD terjedésének elsődleges felhajtóereje Amerikából származik, ahol évtizedek óta nagyon magasak a kábeles TV-csomagok, és ennek a racionális kiváltását látták a Netflix és hasonló szolgáltatásokban. Arra azonban kevesek számítottak, hogy a hagyományos – mozira vagy tévére építkező médiavállalatok piacra lépésével a helyzet gyökeresen megváltozik, és Magyarországon is komoly átalakulást fog eredményezni a tartalomfogyasztásban.
Egy új elemzés szerint ha összeadjuk a jelentősebb streaming szolgáltatások előfizetői árait, akkor azok havi költségei már most magasabbak, mint kábeles társaik, így vészesen közelítünk egy olyan állapot felé, amikor a hagyományos streaming szolgáltatások már luxusnak fognak számítani a piacon, ami súlyos döntésekre sarkalja a vezetőket. Ennek ellensúlyozására nőttek ki egyre inkább a hirdetésekkel támogatott csomagok (AVoD), illetve a teljesen ingyenes társaik – az online térben elérhető FAST csatornák, amelyek ezt a fajta árnyomást hivatottak „csillapítani”, viszont az már most megfigyelhető, hogy ezek kelet-európai megjelenéseire még várni kell, hiszen a tengerentúli és nyugat-európai opciók is számos, főként reklámidő értékesítési problémával küszködnek.
Egyre nehezebb kellő egyensúlyt tartani a kábeles és streaming csatornák között, ami viszont nem terjed ki minden piacra.
Az áremelkedési-spirál egyik vészjósló jelét pont a Disney elmúlt időszakában tett megnyilvánulásaiban figyelhetjük meg, amely megkongatták az iparág felett a vészharangot, és egyre inkább a cég feldarabolásáról és azok továbbértékesítéséről szólnak.
A Reuters egyik vezető médiaipari forrása a lehetséges eladást a Time Warner korábbi vezérigazgatója, Jeff Bewkes által végrehajtott stratégiához hasonlította, aki eladta médiakonglomerátum üzletágának egy részét, mielőtt 2018-ban 85,4 milliárd dolláros ügylet keretében értékesítette volna filmes és televíziós főegységét az AT&T-nek. A sors iróniája, hogy azóta már az egyik legnagyobb amerikai telekommunikációs cég is megvált ettől az örökségtől, és ennek a hagyatékát éppen az azóta Warner Bros Discovery -re keresztelt cégóriás CEO-ja David Zaslav kezeli, amely elsőként indított nyílt háborút a hagyományos streaming modell fenntarthatatlansága miatt.
A streaming tartalomfogyasztás a kábelhez mérten sokkal nagyobb rugalmasságot ígért a nézőknek, alacsonyabb költségek mellett. Ezt az ígéretet hosszú ideig biztosítani is tudta. Ügyfelek milliói mondták le a kábeltelevíziós előfizetésüket a streaming javára, köszönhetően annak, hogy a tartalmak egyszerűen elérhetőek az okostévéken és különböző streaming eszközök – mint Apple TV vagy Google TV használatával.
A fő probléma viszont akkor kezdődött, amikor a média vezetői a nyilvánosság előtt is belátták, hogy a streaming szolgáltatások által felszámított előfizetői árak fenntarthatatlanok, és egy „összeomlás” következhet, amelyben a cégek kénytelenek lesznek árat emelni, vagy megszűnnek létezni. Az első ilyen nyilatkozatok egy éve kerültek ki David Zaslav környezetéből, és a WBD volt az első nagyhal, amelyik képes volt felvállalni a hatalmas adóság állomány beismerését, amit olyan drasztikusnak tűnő lintézkedések követtek, mint a Westworld (Roku TV) vagy a hazai A besúgó (SkyShowtime) eladása.
Ma már azt is tudjuk, hogy a nagy vallomástételt sajnos az HBO Max sem élte nagyon túl, és az amerikai platform simán Maxra történő leváltását 2024-ben majd a hazai platform is követni fogja. A WBD elsődleges stratégiája a kombinált szolgáltatások előretolása, ami láthatóan nincs kedvére Bob Igernek, aki egy CNBC-interjú keretében inkább arról beszélt, hogy a cég kábeles portfóliója nem feltétlen képzik a Disney alapját, és már külső médiacégeket vagy ligákat vonna be az ESPN finanszírozásába, amellyel szabad tőkét tudna felszabadítani, a szintén esedékesé váló Comcast kivásárlását a Hulu platformból.
Zaslav „összeomlás-víziója” számokban
Még egy évvel ezelőtt a streaming szolgáltatások legnépszerű előfizetői készlete havi 73 dolláros összköltséget jelentett a háztartások számára Amerikában – szemben az egyenértékűnek számító kábelcsomag 83 dollárával szemben. A helyzet azóta viszont megváltozott. A streaming áremelések legutóbbi köre ezt a költséget már 87 dollárra emelte, ami drágábbá tette, mint a kábeles felhozatal – írja a The Financial Times.
Az Apple TV+ volt az egyik első olyan szolgáltatás, amelynél tavaly októberben emelkedtek az árak. Ez Amerikában 4,99 dollárról 6,99 dollárra ugrott, ami 40%-os emelkedést jelent, ami a hazai árazásnál így néz ki:
- Apple TV+: 2.790 Ft/hó (így közel egy ezrest emelkedett az ára)
- Apple One (TV+, Music, iCloud+, Arcade egyben): egyéni- 4290Ft/hó családi – 5490 Ft/hó
Az Apple-t decemberben a Disney követte 25%-os növekedéssel, ami 7,99 dollárról 10,99 dollárra növelte a költséget a Disney+ Basic esetében. Az árat a múlt hónapban ismét megemelték 13,99 dollárra. Ez összesen 75%-os növekedést jelent kevesebb mint egy év alatt, szerencsére ez a drágulás a hazai piacot nem érintette.
A Hulu árait is megemelték, és a reklámmentes opció 20%-kal, 14,99 dollárról 17,99 dollárra emelkedett.
A Warner Bros. Discovery januárban 15 dollárról 16 dollárra emelte az HBO Max árait Európában is, a Netflix pedig a múlt hónapban kivezette szintén Amerikában a Netflix Basic (nálunk Alapcsomag) opciót az új vagy netán visszalépő előfizetők kínálatából, ami több mint kétszeresére növelte az alacsony áron netflixezők költségeit.
Az említett cégek között például a Netflix és a Disney is megkezdte a jelszómegosztás visszaszorítását, azonban ennek hazai megjelenését egyelőre csak a Netflix esetében tapasztalhatjuk, amivel tulajdonképpen szintén jelentősen emelkedhetnek a háztartások Netflixre költött kiadásai, ha fizikailag nem egy helyszínen laknak. Erről itt írtam korábban:
Mindebből az következik, hogy az egyes régiók előfizetői másképpen érzékelik a streaming tartalomfogyasztás áremelkedéseit, azonban az már most is nyilvánvaló, hogy a korábbi rendszer fenntarthatatlan. Csak idő kérdése lehet, hogy az olyan kis piacokon mint a magyar, mikor válik ez a kérdés kezelhetetlenné, hiszen az is előre borítékolható, hogy az Amazon havi 899 Ft/hó ajánlata sem tartható fenn a végtelenségig, és egy 2490 Ft/hó Disney+ csomag is erősen kérdéses, nem beszélve a Maxról, ami nem feltétlen veszi át a most használt HBO Max árazását, igaz erről egyelőre semmi hivatalos információt nem tudok.
Ha egy hazai háztartás szeretné elérni az összes prémium streaming műsortárat (Netflix, HBO Max, Disney+, SkyShowtime, Apple TV+ Amazon Prime Video, netán RTL+ és bónuszban Eurosport), annak havi szinten átlag 15-17 ezer forint havi előfizetési díjjal kell számolnia, ami egyelőre az Apple tavaly októberi emelkedése óta keveset változott.
Ha érdekelnek a hazai streaming felhasználói adatok, itt tudod elolvasni:
Kép: Souvik Banerjee és Tech Daily / Unsplash