Az HBO mert egy nagyot álmodni, és bejött amit akartak. A híd nem csak iszonyú jó lett, de több szempontból is messze kiemelkedik a hazai reality mezőnyből.
Amikor ez a cikk megjelenik, az HBO Maxra már kikerült A híd című új platform reality záró dupla epizódja, és a nagyközönség számára is elérhetővé válik, hogy mi lett a 17 napig tartó hídépítés eredménye, azaz ki nyert, és ki veszített ezzel a káprázatosan sikerült, mégis nehezen emészthető hazai streaming „kísérlettel”. Hiszen néhány éve még meglehetősen kevesen gondoltuk volna, hogy a hazai fikciós sorozatokat megreformáló Aranyélet, és egy méltatlanul sutba vetett témával operáló A besúgó után majd egy platform reality – ó bocsánat; doku-reality lesz az HBO következő – ha nem az utolsó (nagy) dobása, amire nem csak rengeteg pénzt áldoznak, hanem egy ingatag médiakörnyezetben még kísérletezni is mernek egy új formátummal.
És ez az új formátum hétről hétre építkezett. A 6. részig A híd lett az HBO Max tavalyi indulás óta a 2. legjobban nyitó európai saját gyártású non-scripted tartalom az első három napos eredmények alapján. Olyan non-scripted sorozatokat előzött meg Magyarországon, mint a spanyol F-Boy Island vagy A király megmentése, viszont az HBO Max és a The Free Monkeys licencelt műsora kizárólag a hazai piacra szerzett jogokat, így pedig tágabb sikerére kevés az esély, hiszen kizárólag magyar nézőkre támaszkodhatott.
Ettől függetlenül A híd a magyar televíziózás, azon belül is a reality/valóságshow fejlődéstörténetének egy újabb mérföldkövét jelenti, amely több szempontból is óriási jelentőségű, ám ez a hatás nem feltétlenül vetül majd közvetlenül a lineáris tartalomfogyasztásra. Emlékezzünk csak a néhány évvel ezelőtt lezajlott streaming folyamatokra, amikre sokan úgy tekintettek, mint ami majd leválthatja a hagyományos, és kevésbé flexibilis lineáris műsorszórást, de ez végül nem valósult meg, és bár jelentős veszteségekkel, de a hazai kábeltelevízió általa új impulzusokat is kapott. Erről persze sokat lehet még vitatkozni, viszont az említett váltófolyamatra már akkor is sokan legyintettek, hiszen az amerikai viszonyok között méregdrágának számító, és a kábeles tévézés ellenpólusaként fejlődő streaming iparág egy árérzékenyebb piacon kevésbé képes akkora fejlődésre, amire a nézői kisebbség előzetesen számított.
Nos, A híd kifejezetten egy olyan műsorszórásra van berendezkedve, ami a látottak alapján igen távol esik egy Ázsia Expressz vagy Házasodna a gazda című műsoroktól. A többség számára maga a téma, és az állandóan felbukkanó valós erkölcsi és morális felcsengések is nehezen értelmezhetőek, pláne a felismerés, ha ennek megtekintése további költségeket generál a háztartásoknak.
Így tehát kevésbé vagyunk azon meglepődve, hogy az HBO reality nettó sikerében csupán az azóta már nem is létező HBO Europe és a The Free Monkeys producerein kívül valószínűleg az a marék hazai és román filmes bizakodhattak, akiknek a teljes produkció zavartalan lebonyolítását köszönhetjük. Gondoljunk csak bele, hogy ez a platform reality milyen előzményekkel, visszás iparági környezetben bontogatta a szárnyait két évvel ezelőtt, és hogy végül mind a hét epizód elkészülhetett, tényleg valami újkori csodának tudható be. Ha a teljes műsor technológiai és megvalósítási oldalát vesszük figyelembe, akkor az Aranyélet után A híd lett a következő olyan kontent, ami elsőrendű referenciát állít a hasonló műfajjal rendelkező produkciók számára, de ahogyan az említett fikciós sorozat esetében, itt sincs feltétlen szükség trónfosztásra, vagy tartalmi színvonal lineáris megközelítésére, hiszen nem csak egy egyszerű szintlépésről beszélhetünk, hanem egy teljes paradigmaváltást látunk, és sajnálhatjuk, hogy ez a csoda máris befejeződik.
Hiába vették fel a műsort Magyarországon korábban még nem használt új Sony kamerákkal, és hiába lett annyira aprólékosan megvágva, hogy az átlag nézőnek inkább tűnik fikciós történetvezetésnek, a műfaj lineráis struktúrában kevésbé fog működik, így pedig a folytatásra is kevés az esély, hiszen valószínűleg piszok drága lehetett a megvalósítás.
A híd valódi ereje a részletekre, és a köré épült erkölcsi és morális kérdésekre koncentrálódik
A híd kapcsán viszont muszáj beszélni arról, hogy milyen nézői és iparági körülmények között született: Amikor az HBO részéről felmerült egy hazai reality műsor elkészítésének az ötlete, akkor még a teljes médiamindenség a Netflix trónfosztására készült, és a különböző stúdiók, szolgáltatók és telekommunikációs anyacégek esztelen mennyiségű pénzt pumpáltak a megszámlálhatatlan film és sorozat legyártására, amelynek egyetlen célja a streaming műsortárak köré épülő előfizetői bázis mesterséges felduzzasztása, amikor a valós nézői elköteleződés inkább másodragúnak számított. Az első magyar streaming reality produkció elkészítése az következő egy évben viszont már egy leheletvékony cérnaszálon lógott, és amikor számunkra éppen A besúgó HBO Maxról történő kigyomlálása volt a központi elem, akkor egy ilyen cím megjelenése a platformon szinte egyet jelentett volna a totális bukással, amit ráadásul nem is tudtak volna felépíteni egy másik piacon, mivel a jogok kizárólag Magyarországra vonatkoztak.
A híd egy összetett történet az elejétől a végéig, nincsenek benne formalizált elemek, semmi hasonló nem volt még a magyar piacon. Ennek a történetnek az a célja, hogy a szereplők felépítsenek egy hidat, és ezzel párhuzamosan híd keletkezzen az emberek között is.”
/Rubin Kristóf, Free Monkeys Production producer/
A produkció előkészületi szakasza azonban túlélte ezeket a mostoha körülményeket. Egy jó reality vagy valóságshow sikere pedig elsősorban a castingban keresendő, ami A híd esetében hatványozottan igaz, hiszen az alkotóknak tényleg sikerült 14 olyan karaktert kiválasztaniuk a produkcióhoz, akik szinte már az első nap felismerték, hogy valami egészen új és forradalmi dologban vesznek részt. Pedig előzetesen szinte semmit sem tudtak arról, hogy mi vár majd rájuk az „erdő” projektben – ahogy az alkotók hívták egymás között a műsort a kezdetekben, hiszen a játékosokra váló kihívásokat végig titokban kellett tartani.
A helyszín kiválasztása sem tűnt egyszerű feladatnak, hiszen mindenképpen olyan környezetre volt szükség, ami hűen visszaadja a képernyőkön keresztül a játékosok elzárását a külvilágtól. A döntés végül a romániai Kolozs megyében található, és kb. 1050 méterre a tengerszint felett található Bélesi-tóra esett. Az elkészítésében magyar és román filmesek vettek részt, így egyfajta szomszédos koprodukciónak is tekinthető. A teljes 17+1 napos felvétel (ennek megértéséhez muszáj megnézni az utolsó két részt) 40 terrabájtnyi adatot eredményezett, hiszen a kamerák szinte éjjel nappal forogtak, viszont a teljes állomány alig néhány százaléka került végül műsorba a 7 epizód alatt. A műsorban látott valamennyi kelléket és elemet úgy kellett odavinni és felállítani, hogy a következő lakott területt meglehetősen messze volt, és a kis kunyhótól kezdve a szerszámokig mindennek úgy kellett kinéznia, ahogyan egy ilyen profi produkciónál elvárható.
A játék során 14 különböző adottságokkal rendelkező ember vág neki eddigi élete legnehezebb feladatába, a civilizációtól távoli vadonban, egy tó partján. Egyetlen közös vonásuk a fődíj megszerzése, ami a tó közepén elhelyezett 30 millió forint, aminek eléréséhez meg kell építeni egy 250 méteres hidat modern eszközök és segítség nélkül. A híd elkészüléséhez stratégiára, bizalomra és együttműködésre van szükség. A feladat teljesítése során a fizikai kihívás mellett a szereplők számos egyéni és csoportos mentális dilemmával szembesülnek, és tulajdonképpen ezek halmazai alkotják a kontent eszenciáját is.
Amiben ez más mint a többi, az maga a hozzáállás és a formátum, ami sokkal nagyobb szabadságot ad a játékosok és alkotók kezébe, mint amit eddig láttunk a hazai képernyőkön. Hiányoznak a megszokott ritmikus periódusok, nincsenek előre meghatározott napi kiszavazások és instrukciók, sőt, igazából a műsorvezetővel, Magyarósi Csabával is csak az utolsó etapban találkoznak, addig csupán levél formájában állítja őket döntéshelyzetbe, ami szintén egyedi megközelítés.
Ha a számtalan egyedi és máshol nem látott megvalósítás közül mindenképpen ki kellene emelnem egy kulcsfontosságú dolgot A híd kapcsán, akkor mindenképpen az HBO és a The Free Monkey bátorságát említeném (hozzátéve a Paprika Studios pazar gyártását is), hogy ilyen iparági ellenszélben, egy éppen identitásválságban szenvedő platformra képes volt ennyi magas színvonalú újszerű reality-t elkészíteni. Hiszen A híd nem csak egyszerűen teljesítette az előzetes várt (vagy csak remélt) elvárásokat minkét fél részéről, de több olyan elemet is képes volt felsorakoztatni, amire előzetesen nem is gondoltam volna. Ilyen például a pazar megvalósítás mellett a díszletek és kellékek elsőrangú kivitelezése, az aprólékos terepmunka, illetve azon döntés is, hogy az elkészült hídat az elemeivel együtt a forgatás végén lebontották, és a felhasznált faanyagot a produkció jótékony célra ajánlotta fel helyi non-profit cégnek, akik rászoruló családokhoz, óvodákhoz és iskolákhoz juttatták el.
Az HBO-n megtalálható tartalmak a minőségi szórakoztatás élményét nyújtják, ennek megfelelően kerestünk olyan reality műsort, mely egyszerre hat az érzelmekre és a felmerülő morális dilemmáival elgondolkodtat. Úgy gondoltuk ez a történet jól fog rezonálni a nézők hétköznapi dilemmáival. A híd (The Bridge) formátumban egy festői és szinte izolált természetben feszül egymásnak a közösség és az egyéni érdek, miközben a játékosok küzdelmével látványosan épül a nyereményhez vezető út.”
/ZávorszkyAnna, A híd producere/
A híd (The Bridge) alapjául szolgáló formátum öt országban, köztük Ausztráliában, Brazíliában és Angliában is már bizonyított, viszont a licence jogtulajdonosa az eredeti spanyol Banijay formátum megalkotója a Banijay Iberia helyi cége, a Zeppelin. A produkciós és gyártási feladatokat a hazai piac egyik kiemelkedő tartalomgyártója, az eddig főként kereskedelmi tévékkel együtt dolgozó Free Monkeys Production végezte, Rubin Kristóf és Ócsai Dorka vezetésével. A magyar HBO részéről Závorszky Anna és Szalontay Mária producerként tevékenykedett, az HBO Max EMEA-t pedig Annelies Sitvast képviselte, mint az unscripted tartalmakért felelős vezetője.
Update: A 10 napos eredmények alapján már a lengnézetebb európai, non-scripted saját gyártású sorozat lett a magyar reality, amely ezzel megelőzte az eddigi csúcstartó Kormányzó ötös című finn politikai dokusorozatot