Közép-Európa második legnagyobb streaming piaca lett Magyarország

Oszd meg a cikket másokkal is:

Jelentős ütemben növekedett 2022-ben a közép-európai régióban az SVoD, vagyis köznyelven streaming előfizetések száma. Továbbra is Netflix számít a térség piacvezető szolgáltatásának, azonban az idei év mérföldkő lehet. Márciusban jelent meg többek között Magyarországon is az HBO Max – leváltva a korábban használt HBO GO platformot, ezt követően pedig a Disney+ is megvetette a lábát, és minkét streamer fokozott kampánnyal és kedvezménnyel készült műsortáruk bevezetésére a helyi piacokon.

A Netflix komolyan számol a régióval, hiszen idén saját irodát is nyitott Lengyelországban, amely toronymagasan vezet az előfizetők számában. Elemző becslések szerint 2022 folyamán 5 millió új fizetős VOD-előfizetés aktiválására kerül sor, amelynek nagy nyertese a Netflix lehet, amely az év elején már átlépte az 5 milliós előfizetői korlátot ebben a régióban, év végére pedig 15%-os növekedést prognosztizálnak.

A rangsor második helyén az HBO található, amely már a HBO Max bevezetése előtt is számottevő előfizetői bázissal rendelkezett. A hónapban éppen az 50. születésnapját ünneplő médiacég jól képes kiaknázni a TV-csomagokkal egybekötött ajánlatait, illetve a disztribúciós megállapodások révén is sok előfizetéshez jut, amelyek például a Balkán államokban igen jelentősnek számítanak.

Új belépőként a Disney+ férhet fel a toplista harmadik fokára, mivel az egeres cég elképesztő pénzeket költ reklámkampányra, és a Netflixhez, továbbá az HBO Maxhoz hasonlóan kiemelt figyelmet fordít a helyi lokalizációkra is, amelyek az EMEA térségben fokozott jelentőséggel bírnak. Árérzékenység szempontjából is sikeresen tudták magukat aktivizálni és a Warner Bros. Discovery-hez (HBO Max, Eurosport, TNT) hasonlóan számukra is adottak a sportcsatornák streaming megfelelői (ESPN), amelyek további mozgásteret szolgáltatnak a fejlődésre.

Országokra lebontva messze Lengyelország számít a régió piacvezetőjének, ahol 20 különböző SVOD előfizetés is található. Azonban a Dataxis elemzőcég felmérése szerint a legnagyobb volumennövekedést idén Magyarországon és Szlovákiában tapasztalták, ezzel pedig Magyarország lett a régió második legnagyobb piaca. 2022 végéig Magyarországon várhatóan 1,7 millió SVoD előfizetést regisztrálnak, és ez annak tükrében is komoly eredmények számít, hogy 3,2 millióval kevesebb háztartást érünk el, mint a szomszédos Romániában. További lehetőségeket rejt majd az RTL+,  új előfizetéses streaming szolgáltatás bevezetése is, illetve jövő februárban a SkyShowtime érkezése is tömegeket mozgathat meg.

(forrás: Dataxis)

A Datxis előrejelzése szerint a teljes közép-európai SVoD-piac a következő 5 évben várhatóan több mint megkétszereződik, és 2027-re eléri az évi 2 milliárd eurót. A teljes iparág ebben az időszakban 8,2 milliárd eurót termel, azonban az lemzők arra is felhívják a figyelmet, hogy a nyár vége óta néhány streamer forgalma csökkenésnek indult, ami inkább a Netflix és az HBO Maxnál figyelték meg, ami kisebb mértékű.

Kiemelt kép: Műsoron.hu

#műsoronplus