Botrány és realitás: Fél éves az HBO Max, ezt kaptuk tőle Magyarországon

Az HBO Max 2022. március 8-án jelent meg Magyarországon, felváltva az akkor már korosnak számító HBO GO platformot. Így tehát a már modernnek számító streaming szolgáltatás a héten, pontosabban csütörtökön múlt fél éves, és ezalatt az eltelt 6 hónap alatt rengeteg minden történt a körülötte amit érdemes átvenni, hogy summázzuk a legfontosabbakat: mit kaptunk és mit vesztettünk Magyarországon az HBO Max érkezésével.

Az indulás

Az HBO Max indulása sem zajlott úgy igazán zökkenőmentesen. Az eredeti tervek szerint még 2021 őszén kellett volna megérkeznie Európába, ám a dél-amerikai platformbevezetés vélhetően túl sok energiát és erőforrást emésztett fel az akkor még AT&T tulajdonában lévő WarnerMedia számára, így kénytelenek voltak fél éves csúszással indítani. Amikor a szolgáltatás végül március 8-án kedden végre elindult, egy jelentős kedvezménnyel tett magát vonzóvá. Az akció úgy szólt, hogy az HBO GO közvetlen előfizetőit automatikusan átirányították az új platformra, ahol kedvezményes, mindössze 1590 forintos havi díjat kellett fizetniük az HBO GO akkori, 1890 forintos díja helyett. Ennek a promóciónak köszönhetően a felhasználók az előfizetésük teljes időtartama alatt több mint 30%-os kedvezményt kapnak a normál havi díjból, ami remek ajánlatnak számít a mai napig.

Ezen felül a kedvezményes havi díjjal fizettethettek elő a Maxra szerződésük teljes időtartama alatt azok az új fogyasztók is, akik március 31. előtt regisztráltak. A többieknek 2390 forintba került a szolgáltatás havidíja, és ez az árazás kitart mind a mai napig. Összehasonlításképpen a Netflix csomagok alap (nincs HD) esetében 2490 Ft, standard (két eszköz, FHD) esetében 3490 Ft, prémium (4 eszköz, 4K) 4490 Ft/hó áron érhetőek el. A Disney havi előfizetési díja 2490 Ft, viszont szeptember 19-ig érvényes egy 75%-os kedvezmény, amelynek köszönhetően az első hónap csupán 599 Ft.

Megállapítható, hogy bizony a három legnagyobb streamer esetében az HBO Max számít a legolcsóbb szórakozásnak, főként ha azt vesszük alapul, hogy a Netflix SD áránál is kedvezőbben jutunk 4K és Dolby Atmos specifikációval rendelkező tartalmakhoz, 3 egyidejű streameléssel. Ebből a szempontból az HBO Max kiválóan pozícionálta magát a piacon, így az árazását tekintve nem lehet okunk panaszra.

Tartalmi kínálat

A Max körül akkor kezdett megfagyni a levegő, amikor a Discovery szó szerint bevásárolta magát a Warner birodalomba, megszerezve annak elképesztő méretű tartalmi könyvtárát, de örökölt vele tetemes adósságot is. A teljes Time Warner birodalom a márkáival és stúdióival együtt több mint 50 milliárdos adósság állományt görget maga előtt, ami jelentős teherként nehezedik a médiacégre, komolyan blokkolva annak mozgásterét. Nyilvánvalóan ezt David Zaslav is jól tudta, amikor megállapodott John Stankey AT&T elnökkel a fúzió részleteiről, ám időközben a trendek is számottevően megváltoztak az iparágban, amik miatt valószínűleg fel kellett gyorsítani a tartalomszűkítési és megtakarítási folyamatokat. Azt azonban még lemerészebb rémálmaikban sem gondolhatták az HBO európai vezetői, hogy Zaslav keze nem fog megremegni, ha egy frissen promózott sorozatot vagy filmet kell kivágnia a kínálatból, és akkor sem érez majd lelkiismeret furdalást, ha egy már elkészült, de még be nem mutatott produkciót kell a kukába hajítani, ahogyan az a Batgir esetében is megtörtént.

Számunka az igazán fájó pont A besúgó szó szerinti kigyomlálása volt, aminek még a hivatalos előzetesét is eltűntették azóta a YouTube-ról, de az Aranyélet utolsó évadának lekerülése is ebbe a kategóriába sorolható. Nem igazán szerencsés egy új szórakoztató szolgáltatás esetében az első pár hónap után ilyen botránnyal szembesülni, amelynek a hazai következményeiről még elég keveset tudunk. Ha csupán abból indulunk ki, hogy a GKID idén júniusban 1,25 millió előfizetőt becsült a Maxnak, akkor a helyzet akár jó is lehetne, ám a mintavétel még nem tükrözi azt a felhasználó magatartást, amit A besúgó botrányos eltávolítása okozott, és azóta is számtalan népszerűtlen folyamat került napvilágra, ami hatással lehet az HBO Max előfizetői hajlandóságára. Fontos azonban megjegyezni, hogy nem szabad az ilyen hírmorzsákból nagyon messzemenő következtetéseket levonni, hiszen a dolog sokkal összetettebb főleg a Disney+ hazai megjelenésével.

Az előfizetőket csak a tartalom érdekli?  

Mondhatni, hogy 2022 szeptemberében tulajdonképpen egy sötét veremben tapogatózunk akkor, amikor egy streaming platform jövőjét akarjuk megsaccolni. Mondjuk ki: ez most képtelenség. Főleg annak tudatában, hogy minden egyes piaci résztvevő küzd azzal az általános trenddel, amit a negatív gazdasági körülmények, az inflációs kilátások, valamint az egyre inkább begyűrűző platformrezsi határoz meg. Sokkal kevésbé válik elsődleges kérdéssé, hogy mi történt májusban vagy júniusban, és mi lesz majd 2024-ben, ami egyedül számít, az a nyereség – de ez nem mindig volt így.

Elmúltak azok az idők, amikor csak az esztelen előfizetőgyűjtés számított, és ennek érdekében bármit képesek voltak beáldozni. Ilyen típusú üzletpolitikát folytatott a megmentőként érkezett Jason Kilar is, aki annak ellenére, hogy szentimentális stílusával és közvetlen modorával sokakban keltett szimpátiát, be kell látni, hogy önfeláldozó stratégiája ma zsákutcába vezetné a teljes médiacégét. Egy olyan vállalat esetében, amely kiterjedt televíziós hálózattal, történelmi jelentőségű stúdiókkal, és számtalan egyéb médiaérdekeltséggel rendelkezik, feltenni a teljes jövőképet a streaming tevékenységre esztelen és megalapozatlan próbálkozás. Ez tűnik ki a CNN+ felállításánál is, és így utólag az HBO Max is ebbe a kategóriába sorolható, ami ugyan modern platformnak tekinthető, ám technológiai hiányosságai, és parlagon hagyott hubos felépítése képtelen versenypozíciót teremteni az élbolyban, amelyhez a Netflix vagy a Disney is tartozik.

Való igaz, hogy a nézőket a tartalom érdekli, de mára már eljutottunk odáig, hogy ez önmagában már nem elégséges a fennmaradáshoz. Abban pedig Zaslavnak igaza van, hogy aki eltemeti a lineáris televíziót és csupán a streamingbe fektet, az szinte (jó esetben) eláshatja magát a középmezőnybe, és egy Warner örökségnek bizony az élmezőnyben van a helye, ahová több kell, sokkal több mint amit az elmúlt egy évtizedben felmutatott.

Jövő

Sport, reality, reklám és multi kombinált tartalmi stratégia még akkor is képes lehet nyereséget termelni, ha a jövő ismét fordít egyet a streaming időkerekén, és ez a jövő kegyetlenül lesújthat azokra a médiaipar szereplőkre, akik nem veszik észre, hogy minden újonnan született döntés (rekámokkal támogatott szolgáltatás, FAST – ingyenes streaming -lásd Pluto TV) valójában egy határozott visszalépést jelent a kábeltelevízió korábbi sikeres évtizedeihez. Figyeljük csak meg, hogy amikor az online térben és modern platformok segítségével fejlődik a modern tartalomfogyasztás, közben viszont sorra buknak el azok az „tipikus” streaming vívmányok, mint binge watchnig, prémium szolgáltatás, 45 napos mozi ablak, amik mára már szinte sehol sincsenek, és már a Netflix is kénytelen elbúcsúzni a névjegyének számító innovációs megoldásaitól a fennmaradás érdekében. Eköben pedig a Disney is hasonló lépésekre kényszerül, hiszen számára is egyre fájóbb például a Hulu és Comcast rendezése vagy az a tetemes adósság, amit egyedül a parkok és merchandise tevékenységek képesek egyensúlyban tartani.

Amit Zaslav kiválóan lát, hogy pusztán a Sárkányok házából és Trónok harca spinofokból nem lehet megélni, azonban ezek a tartalmak óriásit dobhatnak az újonnan kialakiításra kerülő kombinált szórakoztató platformon, amelynek viszont már nem az HBO lesz a vezérszólama. Az HBO továbbra is fontos marad, de erre a névre már nem épülhet mindaz, ami a streaming esetében jövedelmező.

#hbozóna #műsoronplus

Teszett a cikk? Csatlakozz a Facebook oldalhoz, kövess Twitteren vagy a Google Hírekben is, hogy mindig értesülj a legfrissebb újdonságokról.