Hogyan lesz olcsóbb a Netflix?

Oszd meg a cikket másokkal is:

Miután a streming szolgáltató 12 éve nekifogott a tévézés megreformálásába, a piac folyamatosan próbálta lekövetni a tartalomkészítési és műsorszórási módszereit, de a versenytársak mindvégig utcahosszal lemaradtak a Netflix diktálta trendektől. A sikerének egyik kulcsa a működésében rejlő filozófia, ami a kábeltévé alternatívájaként pozícionálta az új online szolgáltatást, és sokkal nagyobb szabadsággal, majd innovációs technikai újdonságokkal csábította el a kábeltől a nézőket, elsősorban Amerikában.

A tengerentúli tévézés a hazai viszonyokhoz képest rettentően drágának számít, ami szinte tökéletes táptalajt szolgáltatott a Netflix számára a modern tartalomfogyasztás megújítására, viszont az amerikai szokásokat nem lehet egyben átemelni mondjuk Magyarországra, és amikor a Netflix 2016-ban megnyílt a hazai előfizetők számára, igazából csak egy szűk réteg számára volt valódi tévés alternatíva.  A Netflix 2019 november 4-án tette elérhetővé a magyar nyelvű felületet, amikor már hetente érkeztek a műsortárba szinkronos filmek vagy sorozatok, aminek köszönhetően a GKID piackutató cég felmérése szerint 2022-ben már 1,78 millió aktív felhasználóval rendelkezik.

Nézzük, fizetjük, jó hogy van?

Az említett piackutatás 2200 aktív felnőtt internetező bevonásával jutott erre az eredményre, ami a 2021-es adatokhoz képest 56 százalékos növekedést mutatott, ám időközben megjelent a piacon a Disney, ami elképesztő ütemben gyűjti az új előfizetőket. A GKID júniusban az induláskor 160-180 ezer előfizetőt prognosztizált a Disney+ platformjának, ami valószínűleg ennél sokkal magasabb lehet, mivel a Google Trend vagy a letöltött applikációk, illetve legtöbb bevételt hozó applikációk között a Disney toronymagasan vezet a versenytársak előtt. Egyedül az elmúlt napokban az HBO Max tudta csak megszorongatni a Sárkányok háza premierjével, kérdés viszont, hogy ez hosszútávon mennyire tartható fennt.

A Sárkányok háza premierje körüli két nap, augusztus 22-23-án az HBO Max volt a legtöbbet letöltött applikáció a szórakoztató appok között Magyarországon, azonban a legtöbb bevételt akkor is a Disney+ platform hozta össze, és ez a tendencia egész augusztusban érvényesült. Eközben a Netflix pedig a Disney és a HBO Max alatti pozíciókban mozgott mindkét opció esetében. Jelenleg az figyelhető meg, hogy a Disney+ újdonsága és frissessége még kitart a felhasználók között, és az Trónok harca spinoff mozgatja az HBO streaming platformját a második és negyedik hely között, amelyhez a Netflix csupán asszisztálhat.

A különböző netflixes csoportokban egymást érik az elégedetlen kommentek, ám hiba lenne bárkinek is abból messzemenő következtetéseket levonni, hogy a heti 25-30 Netflix újdonságból néhány negatív kritikát kap. A Netflix a többi streamerrtől eltérően még mindig sokkal több újdonsággal frissíti műsortárát, és ugyan érezhetően kevesebb a nem original, tehát harmadik féltől licencelt tartalom az érkezők között, ezzel együtt mégis nagyobb választékot kínál az előfizetőknek, mint mások.

Reklámmal támogatott olcsóbb Netflix

Jelenleg nagyon úgy tűnik, hogy idehaza is a nemzetközi trend lesz az irányadó, ami azt jelenti, hogy ugyan állandóan veszít előfizetőt a szolgáltatás, ám az évek alatt felhalmozott előnyéből ennyi is belefér, és hosszútávon még egy közepes minőségű műsortárral is kényelmesen elhozhatja a fenntartható szintet Magyarországon. A nagyobb mértékű lemorzsolódás pedig nem feltétlen a kontentek minőségén fog múlni, hanem sokkal inkább az árazáson, ami tulajdonképpen a Netflix elsőszámú ellensége, nem csak a hazai felhasználóknak. Ezt igyekszik majd tompítani a reklámokkal támogatott olcsóbb előfizetési csomag, ami a Bloomberg értesülései szerint Amerikában 7-9 dollár lehet, ami majd fele a jelenlegi 15 dolláros árazásnak. Ehhez pedig óránként 4 perces reklámszünet kapcsolódik, ami a tartalom előtt, és esetenként közben fog felbukkanni, de arról is lehet olvasni, hogy a kiemelt filmeknél egyáltalán nem is készülnek majd reklámok.

Még az a tény sem tűnik annyira borasztónak, hogy a Netflix az évek óta gondosan ápolt alternatív tévés imázsát lecseréli reklámokra és kevésbé prémium megoldásra, hiszen ha továbbra is tartani tudja az 5-10 szer annyi tartalmat a versenytársaihoz képest Amerikában vagy mondjuk Magyarországon, egy hallmarkos műsortárral egy wallmartos árazással a Netflix-varázs akár csökkentett módon, de fenntartható. Ehhez érkeznek még Vajákok, Stranger Things-variációk és Tőrbe ejtve folytatások, és így még a drágább csomag is jobban eladhatóbb, nyilván egy sokkal modernebb szlogennel, ami mondjuk meghatározza az elkövetkező évek tartalomfogyasztási viszonyait.

#műsoronplus #netflixvilág