Ezeket várjuk 2021-ben az HBO Max-tól Magyarországon (1.rész)

Oszd meg a cikket másokkal is:

Ahogyan azt korábban megírtam, jövő év második felétől megszűnik hazánkban is az HBO GO, azonban semmi okunk az aggodalomra, hiszen jön helyébe a korszerű és jelentős fejlesztésekkel felvértezett HBO Max, amely az eddig jól megszokott HBO tartalmakon túl lényeges újításokat eredményezhet.

A streaming is új korszakába lép

Az HBO Max streaming szolgáltatás idén májusában indult el Amerikában, és a nálunk is tapasztalható online tartalomfogyasztási őrület kiszolgálásán túl egy fontos küldetése is van; gatyába kell ráznia a WarnerMedia, azon belül is fő brandje az HBO főleg Amerikában tapasztalható összevisszaságát, és egy egységes platformban, kezdők és hardcore felhasználók számára is jól átlátható formában kell rendezni a prémium csatorna valamennyi tartalmát, kezdve a korábbi sikersorozatoktól, mint a Maffiózók vagy az Drót egészen a jövőre érkező Trónok harca előzménysorozatokig, lehetőleg széles dinamikatartományú képpel, hozzá újdimenziós Dolby hangzásvilággal.

Papíron ez olyan egyszerűnek tűnik, azonban a valóságban sokkal összetettebb dolog.

Ez a kiterjedt házalakítás számunkra csak részben jelent újdonságot, hiszen a Magyarországon lassan egy évtizede működő HBO online platform eddig is kiválóan teljesített a maga idejében a vonzási körében, viszont Amerikában és néhány országban (például az Egyesült Királyság piacán) az HBO GO közel sem nem volt egységes, vagy egyáltalán nem is létezik. Így a tartalmak egy kusza –üzletileg nyilván jövedelmező disztribútori vagy egyéb partneri együttműködésnek köszönhetően jutott el különbözőképpen az előfizetőkhöz, és ki tudja még mennyi lejárt szerződést kell megvárni a globális tartalmi kép kitisztulásáig.

Tehát a nézők számára a nagyobb piacokon koránt sem volt olya tiszta a kép, mint például a Netflix vagy a viszonyításhoz gyakran használt Disney esetében, hogy egy platform szolgálja ki az HBO (vagy netán a teljes WarnerMedia portfolió) tartalmait. És ezt a platformot nevezhetjük akár HBO GO-nak vagy HBO Max-nak, a világ különböző piacain viszonylag egységes (már ami a saját tartalmakat illeti) arculattal és műsorkínálattal kéne hamarosan megjelenni, ahol az előfizetők (száz)milliói egyben találkozhatnak a Jóbarátokkal, vagy netán Az elnök embereivel is, becsatornázva a dollármilliárdokért fejlesztett új filmeket vagy műsorokat.

Az elsődleges cél az alagút végén, hogy lehetőleg egyetlen termék legyen a prémium tartalmak otthona, és ne fordulhasson az elő, ami hosszú évekig uralkodott a tengerentúlon, hogy volt HBO Now és HBO GO is, aztán még Európában is sokan Sky-műsorként emlegetik a Trónok harcát, ami nyilván marketing és üzleti szempontból jól jövedelmező biznisze a WarnerMedia birodalomnak, viszont a hosszútávú versenyben egy idő után már kényelmetlenné válik, és ahogyan említettem; egyre inkább csökkenti az HBO globális piacképességét.

Hogy értsük a dolog világméretű jelentőségét, példának okán érdemes megemlíteni a Disney és Hulu különös házasságát, hiszen a világ egyik legnagyobb média- és szórakoztató cége, amely egyedül birtokolja a teljes Star Wars-franchise, a Marvel, Pixar és hatalmas Disney klasszikusok jogait pusztán azért vásárolta be magát a komoly előfizetői táborral rendelkező Hulu irányító testületébe (amely jelenleg 36,6 millió amerikai előfizetővel rendelkezik), hogy annak teljes műsortárat idővel egyesítse saját korcsoportbesorolás szempontjából erősen korlátolt platformjához, és valós ellenfele legyen az elkövetkező években a Netflixnek. A folyamatot még az is bonyolítja, hogy a tervek szerint inkább szeretné a Hulut „only America” márkának megtartani (egy opciós szerződés miatt talán szándékosan féken tartja a cég nemzetközi terjeszkedését), és jövőre indíthat egy külön Disney Star streaming szolgáltatást, hogy átsegítse a felnőtteknek szánt tartalmakat a Plus korhatáros akadályain.

Statistic: Number of Hulu's paying subscribers in the United States from 1st quarter 2019 to 4th quarter 2020 (in millions) | Statista
Find more statistics at Statista

A valós pozícióharc a valóságban persze inkább a képzeletbeli dobogó második illetve harmadik helyéért folyik , ám ez is a számítások szerint az elkövetkező 10-20 évben több száz millió előfizetőt eredményezhet, amely szépen lassan a stúdiók messze a legjövedelmezőbb bevételét fogja jelenteni, viszont kanyarodjunk vissza a WarneMedia új márkapozíciós stratégiájához.

Nos, ami nekünk magyaroknak eddig kézenfekvőnek számított, hogy ha HBO tartalom online akkor szilárdan HBO GO-n, az a világ számos pontján, főként a nagy és bonyolultabb piacokon nem volt ennyire artikulálva, amelyek mögött több tucat disztribúciós- és egyéb parneri megállapodás húzódott (és húzódik jelenleg is), amely évek (vagy évtizedek) viszonylagos egyensúlyával tartották fenn az érkező tartalmak lokális elosztását.

Tekinthetünk tehát az HBO Max új márkapozícionálására úgy, mint a WarnerMedia kikényszerített válaszára az egyre markánsabb streaming-háború kezdeti szakaszában (bizony, hiszen még mindig csak a kezdetén járunk), amely csattanós válasz lehet azoknak, akik a Warner streaming gépezetét túl lomhának és reakcióképességében kevésbé piacképesnek tartottak a Netflix látványos fejlődésével szemben, és a java csak ezután kezdődik, amit mi magyarok is megtapasztalhatunk 2021 második felétől.

Ősi vagy újkori ellenség a streaming tartalomfogyasztás?

Azonban a felhasználókat, azt a több millió előfizetőt csupán egyetlen dolog érdekli, a minőségi szórakozás, ami kétségtelenül ma még többet jelent, mint az elmúlt évtizedekben bármikor. Amikor a mozik szinte óráról órára a túlélésért küzdenek, erre a végletekig kiélezett sajnálatos szituációra dobja az atombombát a WarnerMedia leányvállalata a Warner Bros, stúdió jövőre vonatkozó tartalomelosztással kapcsolatos bejelentése, és a helyzet annyira forró és ingataggá kezd válni a filmiparban, hogy sokan máris ordas ellenségképet vélnek felfedezni a Warner érzéketlen húzásában.

Megkímélek mindenkit a száraz tények ismeretétől, hogy miként működtek eddig a mozis forgalmazók, a produkciós cégek, illetve a nagy stúdiók szerződési mechanizmusai, ebből ki mennyit kapott és milyen feltételekkel, hiszen a Warner Bros. lesöpörte az asztalról az eddig „működő” szokásokat, és helyébe felállította a saját, főként a mozikat hátrányosan érintő narrativáját, amely sokaknak, köztük a Legendary Entertainment képviselőinek olyannyira nem tetszik, hogy hajlandóak jogi érvényt szerezni saját igazuknak.

És kétségtelen, hogy innen távolról nézve valóban nehezen védhető, hogy a Waner bros. érkező sikerfilmjei, a Dűne, a Space Jam: A New Legacy, a The Suicide Squad – Az Öngyilkos Osztag vagy a Godzilla vs. Kong miért nem kap esélyt arra, hogy egy enyhülő vírushelyzetben próbára tegye magát nagyvásznon, hiszen ki tudja, hogy mi lesz itt májusban – ez ugyanis Godzilla vs. Kong kitűzött premierdátuma vagy jövő októberben, amikor a legtöbb ember moziban szeretné a Dűnét megtekinteni, miért veti el máris a Warner az egészségügyi (és pénzügyi) szempontból adódó esetleges kedvező fordulatot.

Az valós ok valószínűleg az lehet, hogy a bizalmi index, vagyis az emberek közösségi térbe (például a mozik) vetett bizalma az egyre élesedő egészségügyi aggodalom hatására olyannyira megcsappanhatott (erről nyilván több tucat kimutatás és statisztika sorakozik a stúdió asztalán), hogy a filmek túl sok halogatása még nagyobb pénzügyi kockázatot hordoz magában, és Jason Killar a WarnerMedia CEO-ja jól tudja, hogy az elkövetkező időszak mindenki számára kulcsfontosságú lehet. Mondjuk ki, hogy a Warner szeretné egy kézben tartani azt a bizonyos gyeplőt, amivel esélyt ad a filmstúdiójának, miközben elképesztő lökést adhat egy másik sikergyanús üzletágának, amely később kihúzhatja a csávából, ha a helyzet tovább eszkalálódik.

Ebben a helyzetben hozták meg a médiacégnél azt a kényszerű döntést, hogy ezeket a blockbusterek állítják csatasorba az HBO Max sikerének érdekében, amely koránt sem tekinthető véglegesnek -erről maga Killar is több alkalommal nyilatkozott -, és kizárólag Amerikára vonatkozik (Tehát nálunk ezek a címek a mai álláspont szerint továbbra is mozis megjelenésre számíthatnak).

Killar a Max látványos előfizetői bővülésével is magyarázatot adott a döntéshez, hiszen a szolgáltatás az új adatok szerint már több mint 12 millió előfizetővel rendelkezik, és a platform átszervezésével és látványos központosításával ez a szám komoly emelkedést fog hozni az elkövetkező egy évben. De talán még ez sem fogja meggyőzni azokat a nézőket és kritikusokat, akik a COVID-helyzet ellenére is kitartanak amellett, hogy a Dűne vagy a többi nagyágyú nem kisképernyős megjelenést érdemel, és valószínűleg igazuk is van, hiszen, ha a többségi finanszírozást bevállaló Legendary Entertainment előre ismeri a szitu forgatókönyvét, akkor a részükről valószínűleg el se készülnek ezek a látványorgiát ígérő alkotások.

A következő részben a 2021-ben készülő és bemutatásra kerülő HBO Max Original filmekről és sorozatokról fogok írni.

Érdekelnek az új hírek és érkező tartalmak a Netflixre? Iratkozz fel a Műsoron hírlevelére. Hurrápéntek Plus, ITT TUDSZ RÁ FELIRATKOZNI

#MűsoronPlus #HBOZóna #HBOMax

Ez az oldal ingyenes és így is marad. Ha támogatnád a munkát, kérlek küldj egy kávé árát, hogy még jobban menjen. Nagyon köszönöm!

Derecskei Zoltán

A Műsoron.hu alapítója