Fontos kérdés a televíziózás jövőjének megértéséhez, hogyan is kell kinéznie egy tökéletes online műsortárnak? Sokáig úgy tűnt, a Netflix szinte valamennyi fronton forradalmasítja a tartalom- és műsorgyártást, bármihez nyúlt látszólag arannyá változott, de jelenleg mintha pályát váltana a szolgáltató, és ez befolyásolhatja az egész piac jövőjét is.
Mindaz ami globális szinte zajlik a streaming piacon, annak csak kis szeletét érezzük itt Magyarországon, és ehhez viszonyítva kell értelmezni a fejleményeket is. A streaming persze továbbra is hasít világszerte, sőt, ha azt nézzük, még csak most tölti be a legfontosabb és leginkább közönségbarát rakétáit, de máris komoly változások előtt állunk.
Nem csak arról van szó, hogy a Disney szinte naponta csepegteti információit és leendő árazásait az új szolgáltatásáról, szorosan őt követi a WarnerMedia új streaming platformja, a HBOMax, és az Apple sem szeretne kimaradni ebből a dollár milliárdokat ígérő videómegosztó-mókából.
Az Apple is éppen ma adta ki a legfontosabb kontentjének, streaming szolgáltatásának első fikciós sorozatának a The Morning Show-nak az első treaserét, amit valamiért trailernek neveznek, pedig inkább egyfajta hangulatteremtőnek tekinthető – mint sem valódi trailer a kész sorozatból -, de ez legyen a legkevesebb, lényeg, hogy már náluk is készültség üzemmódba állították a kommunikációt. Viszont a brutális terjeszkedésbe kezdett Netflix eközben újabb problémával kénytelen szembenézni, mivel Amerikában megtorpant a növekedés (sőt, némiképp vesztettek is belőle), és jelenleg nagyon úgy néz ki a dolog, hogy Európa és Ázsia a streaming óriás számára a reális fejlődés motorja, máskülönben nem tudja mivel meggyőzni az előfizetőre éhes befektetőket.
A Netflix sorra áldozza be izgalmas és valóban kreatív tartalmait a sikeres terjeszkedés érdekében (Tuca&Bertie vagy The OA), ami rengeteg kérdést hordoz magában. Mivel eddig sokan azért is tartották a Netflixet a világ legdinamikusabban fejlődő média vállalatának, mert biztos kézzel nyúlt új és széles kulturális réteget lefedő tartalmakhoz, a most kikényszerített irányváltás (nem túl jó minőségű filmek, mint például Secret Obsession, Point Blank) és az említett sorozatok feltűnően gyors és fájdalmas elkaszálása (Tuca&Bertie-t 3 hónap alatt dobták félre), némi zavart feltételeznek, hogy mi is lenne a jó irányvonal.
És mindez Amerikában kezdi el a hatását, ahol a Netflix pont annyit kér egyetlen szolgáltatásáért, mint a Disney+ a minap bejelentett csomagjáért (Disney, ESPN+ és Hulu 12,99 dollár), ami azért eléggé elgondolkodtató főleg úgy, ha hasonló dealek jelennek meg más helyeken is, mint ahogyan már korábban megjósoltam. A vásárolt sorozatok legkelendőbb darabjait fájdalmasan , de el kell engedni, helyettük pedig olyan szériákba kell kezdeni, amik további milliós előfizetőkkel kecsegtetnek.
Reed Hastings Netflix vezért már a befektetőknek is elismerte, hogy jelenleg a Stranger Things-el tudnak új előfizetőket hozni a szolgáltatásba, persze nyakunkon az ősz, jön Martin Scorsese-féle The Irishman és Henry Cavill főszereplésével készült The Witcher is, de ez még mindig kevésnek látszik, ha tartani szeretnék ezt az amúgy szerintem is irreális képet festő növekedési ütemet.
Nagyon úgy néz ki, hogy az elmúlt 5 év volt a Netflix számára az arany időszak, mivel nem igen akadt számottevő versenytársa, de most, hogy ennyien tőrnek a piacvezető helyére, újra kell értelmeznie tartalomgyártási politikáját. Ezért sokkal rövidebb pórázon kell tartania a rendezőket és showrunereket, amik alapjaiban fogják megváltoztatni online műsortárát, tehát magát az egész Netflixet, ezért a készülő tartalmakat és a beléjük csorgatott dollár milliókat is jobban meg kell gondolni, ha nem akarnak óriásit zuhanni, mielőtt valóban elkezdődne a streaming forradalmi aranykora.
Mindez azt jelenti, hogy mi nézők kevesebb, de még a mostaninál is igényesebb műsorokat kapunk a jövőben, és talán az is elképzelhető, hogy bizonyos helyeken (akár Magyarországon) a Netflix is összekapcsolhatja szolgáltatását lokális helyi szolgáltatókkal.