Oszd meg a cikket másokkal is:

Ahogyan a sorozatok és filmek világában, úgy a sportközvetítésekben, valamint a különböző sportműsorok területén is ádáz harc folyik a nézők kegyeiért. Mindkét műfaj ki van élezve a streaming (subscription VoD, SVoD) kontra hagyományos (lineáris, kábel) TV ütközetére, ám fontos megjegyezni, hogy e két szórakozási kategória cseppet sem egyforma és nem is szabad őket mindenben egy lapon emlegetni.

Slider

Mégis gyakran említik a DAZN streaming szoláltatását a Netflix sportos változataként, és ez az összehasonlítás annyiban igaz is lehet, hogy mindkettő forradalmasította a műsorközlést illetve a modern tartalomfogyasztást, ami döntően a hagyományos tévéktől szívja el az előfizetőket, és egyre inkább a streaming sikerét körvonalazza. Ez a siker viszont eléggé felemás, hiszen több nézőpontot kell figyelembe venni, és a különböző régiók eltérő piaci és kulturális szokásai miatt nem mindenhol képes a streaming (időben) felváltani a hagyományos televíziós szolgáltatásokat, ahogyan azt folyamatosan teszi például Amerikában.

A DAZN 2016-ban indult, és jelenleg kilenc országban, Ausztriában, Brazíliában, Kanadában, Németországban, Olaszországban, Japánban, Spanyolországban, Svájcban és az USA-ban folytat streaming szolgáltatást, ugyanakkor sok területen, például Japánban és Olaszországban szoros kapcsolatban van kábeltévés szolgáltatókkal is.

A DAZN alapelve a sportközvetítések egy új dimenzióba helyezése, amelynek lényege, hogy a néző maga választja ki, hogy az elérhető sportközvetítéseket és sportműsorokat hol, milyen platformon (mobiltelefon, okostévén, számítógépen vagy okoseszközön) és mikor szeretné megtekinteni. A DAZN viszont nem csupán egy adott liga sportközvetítésihez kínál előfizetőinek szabad kezet (például, hogy a német Bundesliga melyik meccsét szeretnénk megnézni), hanem saját, általában helyi riporterekkel forgatott profi műsorokat is készít, ami szerves része a DAZN elérhető online műsortárának, és ez egy jelentős dolog, miként a Netflix esetében az Original, tehát saját gyártású tartalom.

Itt pedig a Netflix és a DAZN szellemisége egy jelentős ponton találkozik. Ugyan a DAZN esetében a Netflixhez képest kevésbé lehet a közvetítésekhez hozzáadni saját értéket (A Netflix Original itt lépéselőnyt élvez), mégis valamennyi régióban igyekszik dedikált felvezetőkkel, interaktív kezelőfelülettel és látványos műsorokkal feldobni a szórakozást, melyek között természetesen szabadon válogathatunk.

A DAZN olasz kezelőfelülete

A DAZN március 2-án (hétfőn) jelentette be, hogy 200 új országgal kiterjeszti streaming szolgáltatását, amelybe Magyarország is beletartozik, viszont pontos országlistát egyelőre nem közöltek. Az új területekre bontott árazást az elkövetkező hetekben fogják publikálni, és aki most Magyarországról felkeresi a DAZN honlapját, az egy email cím megadásával feliratkozhat a frissen élesített hírlevélre, és szerencsés esetben egy béta tesztelésben is részt vehet a május 2-án induló start előtt.

A sportstreaming-szolgáltató a terjeszkedést egy box-központú, az eddigi platformoktól vélhetően eltérő applikációval tervezi, amelyről még nem közöltek bővebb felvilágosítást, tehát még én sem tudom, hogy milyen funkciókkal rendelkezik. Annyi biztos, hogy a mexikói szupersztár, Canelo Alvarez hamarosan bejelentésre kerülő küzdelme a Cinco de Mayo hétvégén jelenti az elsőszámú húzótartalmat, amelyet olyan „Original” műsorokkal fognak megtoldani, mint a One Night, a 40 days vagy a The Making Of, kezdetben kizárólag angol nyelven, amely az indulást követően változhat. A hozzánk érkező szolgálatásról talán később tudok bővebb leírást adni, ám egyelőre ne várjunk Premier League meccseket, mivel ennek jogaival még két évig biztosan a Spíler1, azaz a TV2 Csoport rendelkezik.

Viszont nálunk is egyre inkább követhetetlenek a sportközvetítések részletei, hogy melyik sportcsatorna milyen közvetítési jogokkal rendelkezik – mivel ezek a jogok egyre drágábbak és a csatornák egyre kevesebb nézőt tudnak majd évről évre megszólítani -így joggal várható, hogy a DAZN régiós jogokkal akár Magyarországot is sok sportágban lefedheti (gondoljunk csak az NHL és a Spíler TV huzavonára).

Globális szinten a DAZN számára az lesz majd az igazán döntő stratégiai kérdés, hogy mennyire képes olyan robusztus piacokra belépni, mint az indiai és kínai, valamint a köztudottan küzdősport bolond Oroszországra is érvényes lesz-e a terjeszkedés, mert ezzel a hatalmasra duzzadó, akár Netflixhez hasonló előfizetői bázissal már valóban olyan sportközvetítési csomagokat is megszerezhet, amely összevont és egységes régiókra vonatkozik, és ez egy UEFA számára is vonzó alternatívát jelenthetnek.

A cikksorozat a DAZN magyarországi terjeszkedésének és műsorkínálatának függvényében folytatódik.