Vágyunk a streamingre, de még hiányos a felhozatal. Ősszel minden megváltozik?

Egy új elemzés szerint a Netflixnek nem kell annyira aggódnia a licencelt sorozatok elvesztéséért, a vezető szerep megtartásáért viszont még a jelenleginél is több saját tartalmat kell készítenie, ami kihatással lehet a magyarhoz hasonló piacokra.

A MoffettNathanson elemző vállalat megbízásából a HarrisX végzett egy Amerikán belüli kutatást a Netflix felhasználók kedvenc műsorairól (a filmeket külön, egyetlen kategóriába sorolták). A most május-júniusban zajló felmérésben 11136 előfizető vett részt, akiknek rangsort kellett állítaniuk a kedvenceikből.

Ebből kiderült, hogy első helyen az idén utolsó évaddal jelentkező Orange Is the New Black női börtönös vígjáték-sorozat végzett, másodikként a Stranger Things-et választották az előfizetők, és a külön kategóriát képző filmek (ide sorolták a doksikat és a főzős műsorokat is) lett a harmadik befutó.

Érdekesség még hogy az Ozark a 4., a Grace and Frankie 5., a Black Mirror a 6., és Lucifer a 7. helyen végzett a felmérésben, amiből nálunk csak az Ozark és a Black Mirror rendelkezik teljes magyar lokalizációval (leszámítva a BM Bandersnatch-t).

A MoffettNathanson fő elemzője, Michael Nathanson szerint a Netflix számára meglehetősen kockázatos, hogy az elkövetkező két évben számos licencelt tartalmat elveszítenek, ami a nagy évadszám miatt jelentősen lecsökkenti az elérhető tartalmak óraszámát. Így még inkább a saját tartalmakra kell majd támaszkodni, ezért többet kell költeni gyártásra, valamint a marketingre is. Az elemző hozzátette, hogy a Netflix részvényei továbbra is túlértékeltek.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a kedvenc sorozatokat nem szabad összekeverni a legtöbbet nézett (lejátszott) tartalommal, ahol a vásárolt sorozatok kerültek előnybe, mivel egy Friends (Jóbarátok) esetében 236 epizódról beszélünk, míg a Stanger Things esetében csak 25-ről. A Nielsen SVOD Content Ratings szerint (tehát a Netflixen történő összes lejátszás alapján) az Egyesült Államokban 2018-ban az Office (US) végzett az első helyen, őt követte a Friends, a Grey’s Anatomy, az NCIS, a Criminal Minds és a Shameless (Szégyentelenek). A Nielsen szerint a legtöbbet lejátszott Netflix Original sorozat 2018-ban az Orange Is the New Black volt, ami csupán a 7. hely megszerzésére volt elegendő.

Ami a magyar felhasználókat illeti, a Netflix továbbra is adós maradt az applikáció lokalizálásával, ami valószínűleg őszig nem is fog megtörténni, és a tartalmak feliratozásával (és lassú szinkronizálásával) sem haladnak túl jól. Így gyakorlatilag értelmetlen lenne beszélni a magyarok kedvenceiről, de a Stranger Things megelőlegezett első helye szinte biztosan kijelenthető, amelyről továbbra is hiányzik az egyszer már „belengetett” magyar szinkron, és több olyan, nálunk is népszerű sorozat feliratozásával leálltak, mint a Dark második évada, a Lucifer, a Jóbarátok, vagy a Brooklyn Nine-Nine (A Breaking Bad-ről nem is beszélve).

A hazai közösségi oldalak sokasodó reakciói arra engednek következtetni, hogy Magyarországon egyre nagyobb igény lenne a streaming iránt, ami élesebb szolgáltatói versenyt és gazdagabb felhasználói élményt biztosítanának. Ebből a szempontból kérdéses, hogy a Disney+ (aminek már van hazai rajongói oldala is) és az Apple TV+ megjelenésére ki hogyan fog nálunk reagálni (milyen újdonságokra számíthatunk), még akkor is, ha a Disney esetében a hazai megjelenésre jövő év első feléig várni kell, az Apple pedig még kérdéses. De az Amazon Prime Video is dönthet úgy, hogy a mostani vegetatív formája után végre teljes testtel fordul a magyar piac felé, és akár további hazai konkurenciával is számolhatunk. A stabil HBO GO sorsa is kérdéses a múlt heti WarnerMedia új platformjának (HBOMax) bejelentése után, de az tűnik valószínűnek, hogy jövőre ők is globális nevet fognak váltani, amivel mi felhasználók szintén csak jó járhatunk.

Kövessd a Műsoront a Facebookon!:

Viszont a magyarok egy jelentős része még mindig idegenkedik az online videótár (streaming) fogalmától, mivel nem tudják eldönteni, hogy ez milyen előnyökkel jár a számukra. Hiányzik egy mindenki által elérhető kulturális lépcsőfok a hagyományos televíziózás és az online tartalomfogyasztás átmenetéből, ami jobban elősegítené a streaming magyarországi elterjedését.

Teszett a cikk? Csatlakozz a Facebook oldalhoz, kövess Twitteren vagy a Google Hírekben is, hogy mindig értesülj a legfrissebb újdonságokról.